Nieuwe trends in grafisch ontwerp

Een van de hoofdkenmerken van grafisch ontwerp, en in het bijzonder van digitale kunst, is dat wat een trend van grafisch ontwerp wordt genoemd, zo snel zal verdampen als in de sector mogelijk is gebleken. Met andere woorden, wat wordt opgelegd, is bedoeld om in zeer korte tijd te worden vervangen. Men kan zeggen dat wat de laatste jaren modern lijkt, al snel als een volledig achterhaalde ontwerpstrategie zal worden gezien. Nu gaan we ons richten op wat nu als een trend kan worden beschouwd.

Volgens de mensen die het meest betrokken zijn bij de sector, is dit een tijd waarin trends wijzen op de gekste, meest experimentele ontwerpen, vol creativiteit of gekenmerkt door een wilde verbeelding.

De laatste trends in grafisch ontwerp

Hoewel het mogelijk is dat sommige van deze ontwerpen oorspronkelijk een totale verrassing waren, is het ook waarschijnlijk dat velen al eerder gezien of zelfs verwacht. Hieronder volgt een overzicht van enkele trends die waarschijnlijk het meest relevant zijn voor de komende maanden.

  • Glitch Effect – Het is het corrupte beeld zoals sommige mensen het weten. Hoewel het ooit erg vervelend was voor de toeschouwer, wordt het nu een trend waar ze van houden en waarover ze zelfs overleggen. Het zijn de horrorfans die het meest vertrouwd zijn met deze stijl.

  • Effect van geruïneerd – Hedendaagse grafische ontwerpers worden gekenmerkt door een obsessie met de kunst van het vernietigen, dat is althans wat ze zeggen. In die zin, als je spettert, spint, breekt en dergelijke om de esthetiek van een compositie te ruïneren, kun je het leuk vinden.

  • Kleurkanaleneffect – Het bestaat uit het afstemmen van de kleurkanalen. Dit is een techniek waarmee een groot illusoir effect kan worden bereikt. Het is dan een soort holografie, hallucinatie of, bij gebrek daaraan, een vervormde realiteit. Over het algemeen is het een van de stijlen die strikter wordt opgelegd.

  • Dubbele belichting – Met een gerust hart kan gezegd worden dat 2018 het moment is om deze stijl te laten zegevieren. Hoewel sommige ontwerpers deze techniek al een tijdje verlaten hebben, is er wel sprake van een opmars.

  • Creatieve typografie – Creatieve typografie is een van de toonaangevende strategieën voor het bepalen van trends in 2018. Verbeelding is in dit geval het belangrijkste om indruk op te maken.

Meer informatie: Grafisch ontwerp/campus Sint-Lucas Gent